Websitemarketing laat de stoelen voor jou draaien

Vanochtend deed ik mijn dagelijkse rondje op Facebook, om te kijken hoe het met mijn sociale leven gesteld was. Ik stuitte op een clip van The Voice (USA) met de ondertitel ‘…an emotional blind audition that sent all of the chairs turning’. Nou, dan heb je mijn muzikale aandacht. Niet in de laatste plaats omdat ik zelf muzikant ben en niet in de op-een-na laatste plaats omdat de clip al ruim 1,8 miljoen keer was bekeken.

an emotional blind audition that sent all of the chairs turning Dus dat moest spectaculair zijn. En dat was het. Een onwaarschijnlijk mooie stem zingt een gevoelig lied. De familie backstage leeft mee; de vader is zwaar geëmotioneerd en laat zijn tranen de vrije loop van pure trots. Prachtig om te zien. Als klap op de vuurpijl barst de jonge zanger aan het eind van zijn lied in tranen uit.

Bekijk het Facebook Bericht door The Voice.

De juiste dingen op het juiste moment zeggen

Ik was zelf echt geraakt bij het zien van dit alles, maar ik was nog meer onder de indruk van wat later volgde; de woorden van Pharrell Williams. Ik vind het altijd zo knap als mensen de juiste dingen op het juiste moment weten te zeggen en Pharrell blijkt hierin een meester.

Nadat de jongeman getroost is door een van de juryleden, steekt Pharrell van wal: “What’s your name man, talk to me and tell me the definition of those tears.” Vanwaar die tranen? Dat vroeg ik me dus ook af. De zanger vertelt hoe hij heet en hapt naar adem voordat hij antwoordt: “I’ve just been told ‘no’ so many times, it just feels good to see you guys turn around for me”. Verbazing alom. Hoe bestaat het. Hoe zou je in vredesnaam nee tegen deze man kunnen zeggen?

When someone tells you ‘no’, it doesn’t mean that you stop

confirmations of yes

Pharrell vervolgt: “There’s moments happening in our lives, it’s confirmation. When someone tells you ‘no’, it doesn’t mean that you stop. Look where you are right now. There’s no more need in your life, fulfilling the pain from the definition of ‘no’, ‘cause today should be four confirmations of yes.

Nadat ik hier even over had nagedacht, wist ik wat Pharrell bedoelde. Deze man is gewoon altijd door de verkeerde mensen beoordeeld. Als je ‘nee’ tegen deze kerel durft te zeggen, heb je duidelijk geen interesse en al helemaal geen verstand van muziek. Kennelijk heeft onze zanger altijd voor de verkeerde jury gestaan of zong hij het verkeerde lied.

Het juiste podium, het juiste publiek en het mooiste lied

Nu is het moment daar: hij staat op het juiste podium, heeft zijn mooiste lied gezongen en staat voor een deskundige jury. De beslissers. Eersteklas kopers, met kapitaal op zak, die oprechte interesse hebben in zijn koopwaar.

Voor mij een enorme eye-opener eersteklas én wat mij betreft de moraal van dit verhaal:

Kies het juiste podium, het juiste publiek en zing je mooiste lied

Waarom raakt dit alles mij zo? Zoals gezegd, ik ben muzikant en wordt nu eenmaal makkelijk geraakt door mooie muziek. Maar daarnaast ben ik ontwikkelaar van prachtige producten , die zó vaak ‘nee’ te horen gekregen, waardoor ik op een gegeven moment niet meer durfde te acquireren.  Ik bedacht van alles om het bellen voor me uit te schuiven, uit angst voor het woordje ‘nee’.

Nu zie ik het heel helder. Ik heb gewoon het verkeerde publiek gekozen en het verkeerde lied gezongen. Ik heb de veiligheid van mijn eigen netwerk opgezocht waar, blijkt achteraf, helemaal niets te ‘halen’ valt.

Geef niet op: blijf proberen

En dan zegt Pharrell Williams: “When someone tells you ‘no’, it doesn’t mean that you stop.” Natuurlijk trapt hij daar een open deur in. Ik lees al 20 jaar de boeken van Anthony Robbins (mijn NLP goeroe) en die heeft het nergens anders over. Robbins maakt altijd mooie vergelijkingen met kinderen; als een kind zijn eerste stapjes zet en steeds weer omvalt, stopt het dan met proberen? Echt niet. Dat gaat over onbevangenheid en ongeremdheid.

Maar we dwalen af. Even terug naar de moraal van dit verhaal. Dat is makkelijk gezegd: kies het juiste publiek, het juiste podium, en zing je mooiste lied. Wie is je publiek? Wie zijn die mensen met oprechte interesse in jouw koopwaar? Wie zijn die mensen die kapitaal op zak hebben en precies zoeken wat jij ze te bieden hebt? En dan het podium. Ook geen eenvoudige vraag. Wat is jouw podium? Waar zing jij je mooiste lied zodat je het juiste publiek bereikt en uiteindelijk door de jury als winnaar wordt aangewezen?

Websitemarketing laat de stoelen voor jou draaien

In feite is dat precies waarmee WebsiteMarketing je kan helpen. We helpen je om publiek te krijgen (via SEO, social media, blogs, je website, offline kanalen), zodat zij jouw website bezoeken of in elk geval jouw bedrijf vinden (podium), we hebben een prachtige tool (ons mooiste lied) waarmee je kunt zien wie je websitebezoekers zijn, en we helpen je in gesprek te gaan met die bezoekers. Zo help je je bezoekers vinden wat zij zoeken, en help je hen met hun aankoop.

Wil jij met jouw producten ook de reactie “I want you” krijgen? Neem dan contact met ons op om te kijken of we voor jou de stoelen kunnen laten draaien!

No Comments Yet.

Leave a comment