Conversie: klanten maken van je bezoekers

conversie

Hoe doe je dat? Hoe verhoog je je conversie?

Door de conversie van jouw website te verhogen, zorg je ervoor dat meer sitebezoekers klanten worden. Conversie staat voor het omzetten van sitebezoekers naar kopende klanten. Een bezoeker die een boekenwebsite bekijkt en vervolgens via die site een boek koopt, converteert. Het conversiedoel is dan de bestelling van het boek.

De conversie drukken we doorgaans uit als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel. Een webshop die op een dag 100 bezoekers heeft, waarvan er 50 rondkijken en 8 uiteindelijk iets kopen, heeft op die dag een conversie van 8%. Afhankelijk van de branche is een conversie van 2 tot 10% reëel.

Meerdere conversiedoelen

Het belangrijkste conversiedoel van een website (of webshop) is doorgaans dat bezoekers tot aankoop overgaan. Maar een sitebezoeker die van de ene naar de andere pagina op jouw website klikt, is ook een conversie. Bijvoorbeeld van een informatiepagina naar de bestelpagina. Jouw website kan dus meerdere conversiedoelen tegelijk hebben. Een reeks logische conversies op je website, noemen we een klantreis. De laatste conversie is dan de belangrijkste, namelijk dat jouw sitebezoeker overgaat tot aanschaf van jouw product (in de vorm van een download, bestelling).

Conversie optimalisatie

Over het algemeen wordt met conversie optimalisatie het verbeteren van de website of webshop bedoeld. Maar hoe optimaliseer je jouw website? Hoe verleid je meer bezoekers om iets te kopen of bestellen? Je kunt met A/B testen nagaan of het uitmaakt dat de bestelknop een bepaalde kleur heeft. Of je neemt bepaalde drempels in de klantreis weg, zoals hoge verzendkosten of lange bestelformulieren.

Contact met je bezoekers

Maar je kunt ook proberen in contact te komen met bezoekers die warm lijken te lopen voor jouw product, maar toch (nog) niet overgaan tot conversie. Met LeadSuite weet je wie van welk bedrijf jouw website bezoekt. Omdat je weet met wie je te maken hebt, kun je telefonisch of per e-mail contact opnemen. Dit helpt je om de bezoeker te begeleiden in zijn klantreis; je neemt de (laatste) drempels weg om over te gaan tot aankoop. Ook geeft het de mogelijkheid om feedback te vragen: wat houdt de bezoeker tegen om jouw klant te worden? Heeft hij meer informatie nodig? Vindt hij de kosten te hoog? Of je kunt hem bijvoorbeeld interesseren voor een introductiekorting. Klanten maken van je bezoekers is met LeadSuite een koud kunstje. Zo werkt je website voor jóu en niet andersom.

Meer weten?

  • Wil je de conversie van jouw site verhogen? Neem contact met ons op.  Ons team informeert je graag hoe je klanten van je bezoekers maakt.
  • Wilt je eerst meer bezoekers op jouw website? Lees dan meer over Traffic of neem contact met ons op.  Ons team informeert je graag hoe je meer bezoekers naar jouw website trekt.
  • Nieuwsgierig of jouw website al voor je werkt? Vul deze vragen in en het wordt je allemaal duidelijk.