Maar wij hebben Google Analytics!

Een vergelijkend warenonderzoek onder webanalyse tools

Je hebt uiteraard een website en waarschijnlijk heb je veel tijd en energie geïnvesteerd om 'm zo goed mogelijk in te richten. Je hebt gedacht aan usability (vert: hoe gebruiksvriendelijk ervaart mijn bezoeker mijn website) en aan de customer journey (vert: hoe ziet de klantreis eruit, hoe beweegt een bezoeker door jouw website). Je hebt alle teksten nog eens onder de loep genomen, want de content moet wel SEO-proof zijn (vert: je teksten moeten door Google gevonden worden) En misschien heb je ook nog wel een Google Adwords campagne op laten tuigen.

Allemaal geweldig, maar voor wie doe je het eigenlijk? Wie hoop je dat er op je website komt? En hoe kom je er eigenlijk achter wie de bezoekers van jouw website zijn?

Google Analytics

Als je wilt weten hoeveel bezoekers er komen, waar ze zoal vandaan komen en hoeveel pagina’s ze bekijken, dan is daar Google Analytics. Volgens sommige mensen “het meest eenvoudige programma”. Maar schijn bedriegt. Ik ga in dit artikel niet in op de werking van Google Analytics, want daar is al heel veel over geschreven. Mocht je er toch meer van willen weten, dan kun je dat hier lezen. Ik vind het zelf een draak van een programma. Google Analytics vertelt je heel veel, maar niet wat je eigenlijk wilt weten: wie zijn al die bezoekers?

Wie zijn je bezoekers?

Er zijn verschillende manieren om je bezoekers te leren kennen. Daarvoor moet je iets verder gaan dan Google analytics. De techniek om bezoekers te identificeren is gebaseerd op IP-adressen. Elke bezoeker van een website draagt een IP-adres bij zich en door middel van slimme techniek kan een IP-adres vertaald worden naar een bedrijf. De kwaliteit van de resultaten valt of staat met de kwaliteit van de database die erachter zit. Er is best een flink aantal tools beschikbaar die deze techniek gebruiken, maar er zijn er maar paar waar je echt wat aan hebt.

Het Kaf

Vergeet sowieso alle Amerikaanse producten. En daarmee bedoel ik bijvoorbeeld Piwik, Clicky en OneStat. Dat zijn oplossingen die gebruik maken van databases die veel te algemeen zijn. Dat resulteert erin dat de informatie die je krijgt niet veel zuiverder is dan Google Analytics. Al die producten zullen je voornamelijk de namen van ISP’s (internet service providers) geven en daar heb je niets aan. Het gaat natuurlijk om de bedrijven die het IP-adres gebruiken en niet om de bedrijven die de IP-adressen uitgeven. Zonde van je tijd en zonde van je geld.

Er zijn ook Nederlandse bedrijven die beloven dat ze bezoekers kunnen identificeren, maar die gebruiken dan de techniek van de eerder genoemde producten, maar dan onder eigen merk. Dat schiet dus ook niet op. Het is verleidelijk om die namen hier te noemen, maar dat is niet chic, dus dat doe ik niet. Maar als je écht wilt weten wie het kaf onder het koren is, neem dan contact met me op ;-).

Snoobi

Maar er zijn ook goeie. Snoobi is er zo een. Een hele zuivere database waar best veel informatie uit komt. Maar dat is precies het probleem: er komt té veel informatie uit. Ik heb daar zelf 6 maanden uitvoerig mee getest en ik merkte aan mezelf dat ik het veel te veel gedoe vond om daar informatie uit te halen. En dat was voor mij  ook meteen de aanleiding om LeadSuite te maken.

WebsiteLeads

Websiteleads is een dienst die gebruik maakt van de techniek van Snoobi en die daar waarde aan toevoegt in de vorm van mail alerts. Dat lijkt heel leuk, maar als je een drukke website hebt, kun je er behoorlijk gestoord van worden. Ik ken een groot makelaarskantoor die met Websiteleads werkt. De directeur merkt op dat het nogal intensief is om alle mailtjes door te sturen naar de verschillende makelaars binnen het kantoor. Alles komt namelijk op één mailadres binnen en moet dan nog gekwalificeerd en vervolgens gedistribueerd worden. Dat probleem hebben we bij LeadSuite meteen getackled.

SalesFeed

Nog zo’n goeie: SalesFeed. Met een database die de kwaliteit van Snoobi evenaart, maar bovenal met een veel betere interface (bruikbare informatie op je beeldscherm). Bij hen halen we een deel van de techniek vandaan.

Is er dan nog wel ruimte voor LeadSuite?

Jazeker, want zelfs de best beschikbare pakketten missen de mogelijkheid om de data verder te verrijken. Met verrijken bedoel ik: gegevens toevoegen, zoals contactpersonen, interacties, taken etc. LeadSuite lijkt in die zin meer op een CRM-systeem, maar dan eentje die zichzelf vult met leads. Hoe leuk is dat?! Maar we zijn op veel meer vlakken onderscheidend.

Gebruikersprofielen

Wat misschien wel het meest onderscheidend is: in LeadSuite werken we met gebruikersprofielen. Kort gezegd komt het erop neer dat we per gebruiker binnen een organisatie kunnen instellen waarover en op welk moment de gebruiker rapporten wil ontvangen. Wat is daar nou zo handig aan? Stel je voor dat een medewerker in jouw sales team verantwoordelijk is voor een specifiek product of dienst uit je portfolio, dan krijgt hij/zij elke dag een rapport met daarin bedrijven die dat product of dienst bekeken hebben. We hebben daar een heel mooi voorbeeld van bij een van de grootste makelaars in Nederland: meer dan 1.000 objecten in portefeuille van meer dan 100 makelaars in 13 vestigingen. Dan is het wel handig als je daar een geautomatiseerd proces voor hebt.

Responsive Content

Briljante techniek die we delen met SalesFeed en waar we ongelofelijk trots op zijn. Ik heb er al eens een blog over geschreven. Het is natuurlijk leuk dat we razendsnel kunnen herkennen welk bedrijf er op een website komt. Maar het is nog veel interessanter om je af te vragen: wat kunnen we ermee?

Wees de concurrent voor

Uiteraard kun je een websitebezoek van een bedrijf beschouwen als een trigger voor acquisitie of accountmanagement. Als een bestaande klant op je website komt, is dat een heel mooi moment om eens contact op te nemen, want hij is niet voor niets op je site. Misschien zoekt hij een product of dienst. Goeie kans dat hij dan ook op de site van je concurrent kijkt, dus een belletje lijkt me dan een slim plan. En een bezoeker die je niet kent? Misschien moet je dan iets van acquisitie doen, dan leer je hem kennen.

Je bezoeker tot actie aanzetten

Stel je eens voor dat je op basis van herkenning (of juist niet) je bezoeker tot actie kunt aanzetten... Wat zou je dan doen? Ik kan je een wel een paar voorbeelden geven. Je kunt een bezoeker bij bijvoorbeeld zijn derde bezoek een speciale aanbieding doen. Of je vraagt een bezoeker of hij misschien een proefrit wil maken als hij een bepaald model voor de derde keer bekijkt. Of wat vind je hiervan: je herkent dat een bezoeker uit de vastgoedbranche is en past daar de inhoud van je landingspagina op aan. Reken maar dat hij bij zichzelf denkt: hier moet ik zijn, dit zijn specialisten. Want je weet toch: iedereen is op zoek naar een specialist.

Genoeg onderscheidend vermogen dus. En bovendien niet duurder. Is het een idee om eens te kijken wat LeadSuite voor jouw business kan betekenen? Bel me gerust op 06-22716555 of stuur me een e-mail: info@websitemarketing.nl.

Hartelijke groet, Clement Keyzer

 

 

No Comments Yet.

Leave a comment