Marketing en Sales: samenwerken is een must!

Marketing zonder feedback van Sales, ik hoor het dagelijks. Wat een worsteling moet dat zijn. En wat een lastige manier van werken lijkt mij dit! Idealiter werken Marketing en Sales natuurlijk samen. Marketing hoort immers voor warme Salesleads te zorgen. In de opzet van inbound marketing zorgt de juiste online content (white papers, blogs, reviews, klantcases, videopresentaties) ervoor dat aspirant kopers via een zoekopdracht op een landingspagina terecht komen die voldoet aan hun wensen. De Call To Action helpt hen verder met de aankoop, inschrijving of aanvraag.

Kijk eens naar je onderneming. Werken de afdelingen Marketing en Sales samen? En: denk je het of weet je het? Het kan geen kwaad even in te zoomen en kijken of het beter kan.

Zoeken en vinden?
Wat een drama en vooral een gemiste kans als de resultaten van een zoekopdracht niet opleveren wat de zoeker voor ogen had! Dat is nogal eens te wijten aan de inspanningen van verantwoordelijke afdelingen die geen kwalitatieve bijdrage leveren aan een klantreis. Vaak is gebrek aan kennis daarvan de oorzaak. Ieder houdt zich bezig met zijn of haar vak, maar een beetje afstand geeft vaak overzicht en daarmee inzicht. Een belangrijk inzicht is samenwerking van de commerciële afdelingen.

Naast optimalisatie van webcontent, webtechniek, kennis van bezoekersgedrag, analyse van klantreizen en een aantrekkelijk design is er input van Sales nodig. Sales kent klanten en doelgroepen namelijk het beste. Die aansluiting en samenwerking tussen de afdelingen is cruciaal.

Kwalitatieve inzet van Sales
Sales is bovenal relatiemanagement. Ze zitten met hun neus bovenop de markt en kennen veel bedrijven van binnen en buiten. Met name de bedrijven waar ze zaken mee doen. Het is belangrijk de salestrajecten zo kort mogelijk te houden. Als leidraad kun je aanhouden dat er tussen de 3 tot 8 contactmomenten nodig zijn om een offerte binnen te halen. Het ligt een beetje aan de cultuur, de branche en ook het land. Zo las ik onlangs dat Spaanse salestijgers gemiddeld 4 activiteiten nodig hebben om tot een ‘close’ te komen. Olé! Dat doen ze goed. Russen hebben er 8 nodig. Ik geef ze geen ongelijk. Wodka is best lekker. Vashe zdorovie! Pas op dat je niet doorschiet met relatiemanagement en de commerciële doelstellingen in het vizier houdt.

Vloeiende salesfunnel
Het is jammer als een voortraject van salesacties vol hobbels en kuilen zit: een vloeiende funnel is de droom van iedere bedrijf. Geef Marketing alle gelegenheid om voor deze trechter (magneet) te zorgen. Geef Marketing en Sales de kans om samen tot een optimale aankoopsituatie te komen. Het kan als er een samenwerking is.

Marketing Automation software leverancier Marketo zegt “Alignment between Sales and Marketing is critical for success and improving business performance”, en daar geef ik ze 100% gelijk in. Je maakt het je als bedrijf niet gemakkelijk als je er een andere visie en praktijk op nahoudt.

Meer omzet
Rendement op online marketinginspanningen zorgt voor meer omzet. Die bijdrage (of bewustwording!) zou voldoende motivatie moeten zijn voor een goede samenwerking. En met online ‘on the up’ – in ons land jaarlijks een stijging van meer dan 8% – is het Marketing die hierin Sales kan adviseren. Laat Sales uitruilen met de kennis van ‘de marktsituatie’ en zie: de start van een innige samenwerking. Let the sales begin!

Marketing gaat naast het optimaliseren van de online klantreis met name over de propositie van de onderneming (de aanbieding), de huisstijl, creatie van content en een consistente tone-of-voice. Het is de taak van marketeers om te zorgen dat hun middelen aansluiten op de behoeften van de doelgroep. Sales kan hen daarin adviseren: nodig ze uit en luister naar hun feedback. Make it work!

Efficiënte bedrijfsvoering
Samenwerken is niet alleen leuk en goed voor de bedrijfscultuur, het draagt ook bij aan de uitwisseling van kennis binnen de organisatie. Marketing zonder feedback van Sales, ik krijg het dagelijks te horen: kun je het je voorstellen?

Bedrijven die snappen en doorhebben hoe marketing en sales een bijdrage kan leveren aan hun omzetbehoefte of –targets stimuleren samenwerking. WebsiteMarketing is daar erg voor. Dit zijn de bedrijven die NU een slag kunnen maken met hun online-uitingen. Wij weten hoe en leveren daaraan graag onze bijdrage. Verder praten? Stuur ons een mail of bel met een van de teamleden.

Credit beeld: © http://www.workbooks.com

No Comments Yet.

Leave a comment